Een ander verhaal.. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Corinna Hauer - WaarBenJij.nu Een ander verhaal.. - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Corinna Hauer - WaarBenJij.nu

Een ander verhaal..

Door: Corinna

Blijf op de hoogte en volg Corinna

22 Oktober 2010 | Thailand, Bangkok

Heey allemaal!
Hier eens een wat ander verhaal. Tot nu toe gingen mijn verhalen vooral over alle leuke dingen die ik hier in Thailand beleef, dus over mijn Day’s-Off. Gezien de week echter 7 dagen heeft waarvan ik er 6 moet werken (10uur) en er maar 1 Day-Off is, is het beeld dat jullie hebben een beetje eenzijdig en wellicht wat vertekend.

Leefomstandigheden:
Het is nu vrijdag, hetgeen betekend dat ik morgen nog moet werken en daarna zo snel mogelijk met de scooter richting ‘leven’ ga. En met ‘leven’ bedoel ik dus iets anders dan de tientallen shrimpfarms met duizenden shrimps om het hotel heen of de preutse (maar wel erg aardige!) mensen die in deze streek wonen en hier werken. Als ik naar de laundry loop om me werkkleren te dumpen en een gewoon shirtje aan heb met een beetje decolleté of wat gewoon strak zit of zelfs gewoon een leuk kleurtje heeft wordt er meteen gevraagd: ‘ooeehh Som-oo where you go? You go out tonight?’.. Yeah right alsof er ook maar 1 leuke kroeg.. ach wat zeg ik.. überhaupt een kroeg te vinden is in een straal van 50 km. :) Het enige wat een beetje in de buurt komt is een .. tent.. hut.. hoe je het ook wil noemen met tuinstoelen, plastic tafelkleden, kerstverlichting en een karaoke-box. Heb er een paar avondjes met Sander gezeten.

Alhoewel Patong té toeristisch is voor mijn smaak, geniet ik toch van die ene avond en dag die ik er door kan brengen. In Maastricht leefde ik een beetje van stufi tot stufi, hier van day-off tot day-off. Dan moet ik wel zeggen dat het wel aangenaam is dat ik hoe zeer ik ook me best doe, niet blut kan gaan. :) Maargoed, dit stukje gaat dus niet over alle leuke dingen want daar vertel ik al genoeg over.

Ik zit nu dus op mijn kamertje dit verhaal in ‘word’ te typen.. Dat heeft een voordeel: Ik loop niet het risico dat me verhaal 2x verdwijnt en ik het opnieuw moet typen. Verder heb ik nu geen internet. Ik kan wel in het hotel gaan zitten, maar ik denk dat ze het niet zo op prijs stellen als ik daar met een whisky-cola (me 1e) zit en muziek op heb staan. Waarom ga ik niet gewoon TV kijken tegen de verveling? Omdat de leukste TV zenders dus om de 2 sec vast blijven hangen. Verder denkt me airco dat het 35 graden is, zelfs al zouden er ijspegels ontstaan boven me toilet waar een gat zit waar water uit drupt als het regent. Het toilet trekt trouwens alleen nog door als ik de deksel van de watertank optil en daar op zo’n ding duw. De matrassen, me kussen en de kledingkast ruiken lichtjes naar schimmel, maar daar heb ik soort van iets op gevonden. De vloer bestaat uit een soort van plastic tegels waarvan er een aantal kapot zijn en als je op de juiste manier tegen het licht kijkt zie je volgens mij allemaal kleine schimmelvlekjes. Ik haat de koude douche echt heel erg. Er lopen ook regelmatig beestjes door me kamer. De 5 meest voorkomende organismen (ofja de zichtbare iig, dan heb ik het dus niet over de ratten die ik over de plafondplaten hoor lopen) zijn: mieren, kakkerlakken, mosquito’s, spinnen en gekko’s. Alhoewel ik moet zeggen dat ik de laatste erg amusant vind en meer als huisdieren zie. :p

Stage projecten:
Me stage zou ik qua inhoud niet willen ruilen met wat voor een andere praktijkstage dan ook. Ik heb nu nog 3 dagen (za, ma en di) bij de Housekeeping te gaan. Gisteren heb ik samen met ‘M’ die al het vertaalwerk deed, een training gegeven aan de room maids. De eerste weken heb ik met de meiden meegelopen, schoongemaakt en me verbaasd over de slechte hygiëne, wat je als gast dus niet ziet. De telefoon werd nooit gedesinfecteerd. De spons waarmee ze met blote handen de badkamer schoonmaken, ging door het toilet, de douche, de jacuzzi en de wasbak.. kamer na kamer, dag na dag. Bij de training hebben we denk ik wel duidelijk gemaakt dat dit absoluut niet hygiënisch is en dat niet alleen de gasten maar ook zij zelf hierdoor gezondheidsrisico’s lopen. De komende dagen ga ik dus controleren of nu alles wel correct uitgevoerd wordt en zo nodig het nog eens uitleggen. Ik hoop dat ik hier een blijvend verschil heb gemaakt.

Verder heb ik nog wat projecten:
Quality control, hierbij heb ik alle kamers gecontroleerd op kleine dingetjes zoals beschadigingen, vlekken, stukken die slecht afgewerkt of slecht geschilderd zijn en ga zo maar door. Dat is nu dus een ontzettend groot bestand met honderden foto’s voorzien van commentaren.

Inventory check, hierbij moet ik nagaan wat er standaard in een kamer zou moeten zijn en wat er werkelijk is. Ook heb ik een blanco checklist gemaakt voor toekomstige controles. Denk aan badkamerdingen, bureau accessoires, keukendingen etc. Hiervan dus lijsten gemaakt per kamercategorie (Pool suite, Pool Villa, Ocean View Loft, Ocean View Residence, Beach Front Villa + woonkamers). Een verbetering die ik aan kon brengen naast natuurlijk het aanvullen van missende dingen: In de BFV woonkamers stonden messenblokken en kookgereedschappen, welke dus niet in de keukens van de OVR stonden. Deze zijn nu besteld en toegevoegd aan het inventaris. Het is niet zo bijzonder, maar toch.. we kunnen hier een verschil maken.

Housekeeping Manual, een manual waarbij per kamercategorie met foto’s en uitleg wordt weergeven hoe wat en waar alles staat per kamercategorie. Ook is de turn-down hierin opgenomen. Daarbij worden de kamers ’s avonds opgemaakt voor de nacht. (Ander muziekje, bed openvouwen, boekenlegger op bed, slippers naast het bed, lekkere geur-oliebrander, gordijnen omlaag.) Verder ook VIP set-ups. Zoals honeymoons, returning guests, leden, beroemdheden (nog niet gezien), longstays bla bla en eigenaren. De helft van het resort is private-owned. Ook bij deze manual weer een checklist erbij zodat ze kunnen controleren of ze niks vergeten zijn.

Daarnaast heb ik nog wat onderzoek gedaan naar alternatieve mogelijkheden voor de HK om mee te werken. Ze lopen nu zwaar te sjouwen met gammele mandjes en ze lopen 3x op en neer door het resort om spullen te halen voordat ze een kamer klaar hebben. Helaas wil het management tegen advies van de HK manager en mij in met ‘backpacks’ gaan werken ipv handige karretjes. Dat zoeken ze dan zelf maar uit, dus dat project heb ik maar aan de haak gehangen.

Verder moest ik nog een lijst maken van dingen die besteld moeten worden omdat we niet genoeg op voorraad hebben, bijvoorbeeld bedlakens, de room maids moeten elke ochtend op de laundry wachten tot de lakens klaar zijn. Of bijvoorbeeld nieuwe strijkplanken en ijzers omdat de ouwe er niet uitzien en allemaal verschillend zijn.

Een gewone dag:
Zo.. verder controleer ik dus elke dag de check-in rooms. (Het volgende stukje is misschien wat dubbelop met me vorige verhaal)
Ik sta er elke keer versteld van hoe Thai te werk gaan. Beter gezegd, ik snap echt niet waar ze de hele dag mee bezig zijn. Laatst hadden we 7 check-ins. Na de briefing, zo rond 8.30 beginnen ze met schoonmaken. Rond 13.00 ging ik kamers controleren. Niet 1 was klaar voor check-in! Wat hebben ze in hemelsnaam die 4½ uur gedaan? Ik dus naar de HKmanager. Zegt ze: Jaa.. dan moet je kijken wat ze wel gedaan hebben en of ze misschien eerst iets anders moesten doen en kijken wat het probleem is en het dan bespreken en dan een oplossing zoeken..
Toen arriveerden al voor 14.00 de eerste gasten. Het was een groep van 8 personen terwijl er maar voor 6 was geboekt. Paniek! Er moest nog 1 van de 3 kamers helemaal schoongemaakt worden, bij de andere 2 misten nog wat dingetjes, maar ze waren iig schoon en de gasten konden wel de woonkamer in. Terwijl de 3e kamer werd schoongemaakt en 2 extra bedden werden opgemaakt arriveerden nog 2 check-ins. Een Front Office medewerker vertwijfelde en zo hebben we met z’n 2en nog even een kamer schoongemaakt terwijl we een ander meisje op de andere kamer afstuurden. Nouja uiteindelijk komt het allemaal toch wel goed.

Stagebezoek:
Tijdens het gesprek met mevrouw Van Welie, de HK manager en de HR manager kreeg ik ontzettend positieve feedback.. maar ik moest wat meer rilaxen en me werk niet zo serieus nemen. Nu moeten jullie je even bedenken dat ik dus tijdens die 4½ uur dat ik dacht dat de meiden druk bezig waren met het schoonmaken van de kamers, ik dus een dutje deed, me vakantie plande, een verhaal typte, me mail checkte, keek of er iemand online was (alhoewel ik dat niet echt verwachtte aangezien het bij jullie 5 uur eerder is) en misschien wel even WOW heb gespeeld ofzo. Hetzelfde geldt voor als ik klaar ben met controleren. Maarach.. als ik commentaar krijg dat ik het rustiger aan moet doen heb ik daar absoluut geen probleem mee. :D Ik denk dat het hier in Thailand niet zo veel uitmaakt hoe je, je tijd besteed.. als je het maar doet.

Toch nog iets leuks:
Dinsdag komt Jérôme hier aan en heb ik 12 dagen vrij. Ik heb het al helemaal uitgestippeld: We gaan o.a. naar Ko Phi Phi (film: The Beach), James Bond Island (film: The man with the golden gun) en op jungle-safari in Khao Sok National Park.
Verder blijf ik in feb nog eventjes hier om wat rond te reizen, dus mocht iemand zin hebben om mee te gaan, let me know. :)

Mijn gedachten nu:
Iedereen in NL die mij een beetje kent, weet dat ik ontzettend sloom kan zijn. Sommigen irriteren zich er nog aan, anderen zijn er al aan gewend en hebben zich er maar bij neergelegd en denken ‘typisch Corinna’. Ik ben me er ook van bewust maar maak me er niet zo druk om.. want hoe dan ook.. het komt wel goed. :)

Wat dat betreft zit ik hier in Thailand dus wel goed. Maar ik had nooit gedacht dat een hele cultuur.. nog relaxter kan zijn dan ik. Wat heb ik hier voor mezelf uitgehaald? Ik kijk denk ik wat positiever tegen dingen aan. Verder realiseer ik me ook steeds meer dat het leven kort is. (heeft misschien ook iets met het ongeluk te maken) Wellicht nog korter dan je verwacht. Dus waarom zou je je inhouden? Doe normaal dan doe je al gek genoeg? Amehoela! Doe gewoon waar je zin in hebt.. Je krijgt spijt van alles wat je wel zou willen, maar wat je niet gedaan hebt!
Ten slotte om maar eens een einde te breien aan dit verhaal. Hoe mooi Thailand ook is.. het is waar dat als je weg bent van thuis, je dingen leert te waarderen. Het is niet dat ik heimwee heb maar ik heb nu al zin in een aantal dingen als ik weer terug ben, zoals:
Carnaval!
4e x AmSkitryon!
Gewoon lekker in de bar hangen en stappen in Maastricht met zo veel mogelijk Cariñas en Bibes!
Stappen in Nijmegen met Sanne en Marloes!
Vakantie met me zusje (Laura) naar Parijs en Londen!

Hm.. heb ik zin om nu door de regen te lopen? Nee.. maar ik doe het toch zodat ik even me verhaal kan posten en ff kan kijken of er iemand online is..

Het regende gelukkig al niet meer, maar daarvoor doet MSN het niet in het hotel (geblokkeerd) :S en er is niemand op Skype.. dus ik ga maar eens TV kijken. Nickelodeon Asia doet het wel gelukkig! Rond deze tijd: All grown up, Catdog en As told by Ginger ;p haha

xX

  • 22 Oktober 2010 - 22:26

    Cynth:

    Wow, Cor.. diepgaand man!

    nee, leuk om ook dit eens te lezen en te zien dat je hier wel je ei kwijt kunt? Met al die projectjes vermaak je je zo te zien prima en je kan naar een resultaat toe werken - ook leuk.

    Kleine kans maar mócht ik ineens superrijk zijn, en een ticket betaalbaar dan zou ik zeker overwegen een stukje mee te reizen. Denk neit dat het haalbaar is maar het is al eerder door mijn hoofd gegaan in de zin van 'hoe vet zou het zijn als'..
    Nou ja, als ik ineens heel rijk ben hoor je van me:D

    EN HEEL VEEL PLEZIER OP VAKANTIE.
    Enneh,
    foto's :D

    kus

  • 23 Oktober 2010 - 04:07

    Corinna Hauer:

    Nouja dat diepgaand valt wel mee hoor. ;p Ik dacht ik laat eens iets anders horen dan de typische jaloersmakende verhalen over hoe geweldig het allemaal wel niet is. ;) Maargoed, dat geldt denk ik overal.. dat er leuke maar ook minder leuke dingen zijn. :)Maar Thailand is wel tof hoor. :p

    En voor Thaise begrippen ben je rijk. :) Ze verdienen hier €150 per maand. Het duurste is het ticket.. hier verblijven is cheap. :)

    Foto's komen zodra ik ze zelf heb :D

    xX

  • 23 Oktober 2010 - 07:17

    Miranda:

    Corinnaa!!:D
    Leuk verhaal weer! Goed om te horen dat het nog steeds goed gaat daar, en dat je je nog steeds vermaakt met je projectjes! En een goede tussenbeoordeling is ook niet verkeerd natuurlijk;)

    Wanneer ik feb ga je precies rondreizen? Ik ga namelijk graag met je mee, maar ik vrees dat dan stage alweer begint? 9 feb ofzo... maargoed, als het kan, dan ga ik mee! En als ik genoeg geld heb natuurlijk;)

    spreek je snel!!
    kus!

  • 23 Oktober 2010 - 08:10

    Corinna Hauer:

    Gewoon meteen na me laatste dagje werken hier. Officieel de 31e maar misschien kan ik wel iets eerder stoppen. Me ticket terug staat de 7e gepland maar is flexibel :)

  • 05 November 2010 - 01:21

    Herbert:

    hola Som-oo

    Jetzt weiß ich auch wie es Dir geht nachdem ich alle Deine Berichte gelesen habe, auch wenn ich dich lange nicht mehr über Skype gesehen habe.Passe auf Dich auf und bleibe Gesund.
    Liebe Grüße aus Mallorca mein Schatz,
    pap

  • 08 November 2010 - 11:59

    Gaby:

    hey corinna.....
    wordt het niet langzaam tijd weer iets van je te laten horen??
    we willen weer iets lezen om over dubbel te liggen....;)
    groetjes
    gaby

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Corinna

Actief sinds 12 Aug. 2009
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 41410

Voorgaande reizen:

01 Maart 2011 - 30 Juni 2013

3 Jaar in Vogelsvlucht

20 Augustus 2010 - 07 Februari 2011

Thailand

05 Augustus 2009 - 21 Augustus 2009

Mallorca 09

27 Maart 2009 - 30 Maart 2009

Amskitryon 09

06 Februari 2009 - 08 Februari 2009

Cariñas go Disney

13 Oktober 2008 - 18 Oktober 2008

Mallorca 08 Bibe & Cariñas!!!

01 Juli 2000 - 31 Augustus 2008

Elk jaar Mallorca

28 Maart 2008 - 31 Maart 2008

Amskitryon 08

09 Juni 2005 - 12 Juli 2005

Paris

12 Oktober 2002 - 19 Oktober 2002

Polen

10 Juli 1998 - 17 Juli 1998

Mallorca 98

11 Oktober 1997 - 19 Oktober 1997

Turkije

Landen bezocht: